Vinbärssaft

1,5 kg röda vinbär
3 dl vatten
3 dl strösocker per liter avrunnen saft
I receptet som jag använde mig av stod det att det skulle vara 6 del socker, men de beror väl på hur söt man vill ha saften. Dessutom ville dom att man skulle banda i 1 krm natriumbensoat per liter avrunnen saft. Jag hoppade de helt. Dock måste väl dricka upp saften ganska snabbt då de är ett konserveringsmedel så de håller längre. ( antar jag )

Bären behöver inte repas men skölj dem och rensa bort dåliga bär. Låt bären rinna av. Koka upp vatten i en stor kastrull, 3 dl. Lägg i bären och låt dem koka under lock i 10 min. Tänk på att ha koll när det kokar. Det blir väldigt lätt att det kokar över så håll ett extra öga på kastrullen.
Montera en silduk eller en tät sil. Ställ den över en bunke eller kastrull. Häll upp bärmassan i silduken eller silen och låt stå tills det slutar droppa, ca 40 min. Pressa eller tryck inte på bärmassan, då blir saften grumlig. Mät upp saften och beräkna sockermängd. Häll tillbaka saften i den rengjorda kastrullen och låt koka upp. Tillsätt sockret under omrörning. Låt saften koka på svag värme tills sockret smält ordentligt, ca 10 min. Tag bort det bildade skummet med en sked. Häll upp saften i flaskor och förvara de kallt.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: