Torsdag

Skulle tränat idag men råkade somna i soffan. Det har varit ett par intensiva dagar med jobb, Herbalife och träning. Har nya projekt på g som kommer att startas igång i början av november. Så ingen träning idag. Bestämde mig då för att laga god mat och njuta av kvällen tillsammans med Oscar innan jag beger mig till andra ställen i landet.

 

Det improviserades hejvilt i köket då vi hade massa godsaker hemma.

Idag blev saffransrisotto med parmaskinka.

 

4 portioner ca 20 min

2 lökar, finhackade
1 vitlök, finhackad
1 dl olivolja
3 dl arborioris
2 dl vitt vin torrt
1 liter hönsbuljong varm
60g riven parmesanost 
salt och peppar
1 påse (0,5g) saffran

 

Värm buljongen i en kastrull för sig. Därefter börjar du med risottokastrullen. Fräs löken och vitlöken mjuk tillsammans med oljan i en kastrull på låg värme. Tillsätt riset, höj värmen och låt fräsa i ytterligare någon minut till dess riset blandat sig väl med löken och känns torrt. Häll i vinet och låt koka tills det ångat bort. Rör om hela tiden. Tillsätt den varma buljongen lite i taget. Börja med 3–4 dl, ta sedan 1 dl i taget efter hand som riset suger åt sig buljongen. Rör om ofta och sänk värmen. Risotton ska sjuda lugnt och röras om ofta under tillsättning av buljong. När det gått 10 min tillsätt saffran tillsammans med den sista buljongen. Totaltid för riset ca 20 minuter tills en blir krämig och god. När det är ca 2 minuter kvar la jag i sparris, champinjoner, paprika och till sist vänd ner parmesanosten. Alla tillbehör kan man välja helt själv. I detta fall blev det som fanns hemma.

Hoppas det smakar! 

 

 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: