Vill tillbaka

Nu har jag kommit hem från en vecka i Tyskland. Jag har även gjort ett rekord varit i 3 länder på mindre än en vecka. Schweiz, Tyskland och Frankrike

Lägrets mest använda ord: Du kan va...
Lägrets låtploga: Björn Gustavsson - Carina Berg
Roligaste person: Rasmus Randén
Jobbigaste person: Kennet
Snyggast i smink: Rasmus Vedin
Hur många saker som gick sönder på hotellet: minst 6 st   Ex krukor
Lägrets miss: VÄDRET och att mamma blev sjuk efter första dagen
Lägrets hit: Tävlingen, Texas pass, St Peter och alla ungdomar
Lägrets Ledare: Katrin och Olaf

Torsdagen den 20 Mars åkte vi ett gäng från Södertälje ck till Tyskland. I träffades i Skavsta och tog planet till Basel i Schweiz där det höll på att sluta illa när vi skulle landa, men piloterna skötte sig bra och den starka vinden hindrade dem inte. När vi kom fram tog vi bussen till Tyskland och mot Friaburg. Det tog ungefär 1 timme att åka. När vi kom fram packade vi upp cyklarna och så var det middag. Vi hade 3 rätters middag varje dag. På kvällen satt vi och spelade kort och myste.

image166 image165 image167

Fredagen började vårt pass med spöregn och det var några som vänta någon timme för att det skulle lugna ner sig, men det slutade aldrig så vi fick köra ett pass i regnet, alla fick inte nog efter det passet, så vi åkte till ett styrketräningshall och tränade en stund där. Pappa och jag hittade en maskin som vibrerade och där på skulle man göra olika övningar, den var jätterolig så där höll vi på och man fick mjölksyra av det. Janne och jag hittade en bild som satt på väggen vid omklädningsrummen och vi blev så inspirerade att vi skakade hand på att vi två skulle göra denna grej. Det är en tävling som heter Trance Apl och men gör 2 stycken 60 mil genom alperna på en vecka. Men vi har igen aning om hur vi ska klara av de, det löser sig.  På kvällen spelade vi lite kort och så hade vi tagit med playstation och Gitarr Hero så där satt vi och spelade, utmanade dem vuxna på en mach.

Lördagen åkte vi alla tillsammans på en stadsvandring i stor staden Friaburg och så visade dem lite gamla hus och deras gamla stan. När vi stannade vi ett ställe fanns det som en ränna längs gatan i marken som var ungefär en halv meter djup. Där berättade de att om en man gick ner där var man tvungen att gifta sig med en kvinna som var i från staden. Det första Janne gör är att han kliver ner där och ska börja ta kort på oss alla. Så det blev ett gott skratt för oss alla. Efter vår rund tur så åkte alla grupper för sig och vi skulle åka till något som dem kallade för Texas pass. Det var en lång backe och ett fint berg vi kom upp på. Alla var trötta efter det passet. Efter middagen var ungdomarna i full gång med bus. Bla tejpade vi upp en energiburk i taket precis under huvudkudden på en person men locken neråt och den hände där så att de kunde åka ner när som helst. Vi tejpade även igen en väska med silvertejp. Jag blev lektant till dem andra och så kom jag på att vi skulle leka mörkleken. Som tur så bodde ungdomarna på en våning, så vi sprang runt och släckte ner allt och körde. Det blev en hit bland alla och vi ville aldrig gå och lägga oss.

Söndagen gick vi upp vid 8 som vanligt och åt frukost. Idag skulle vi tävla mot dem andra tyskarna. Det var bergstempo på en bana som var 8,5 km uppför. Men dem fick korta ner den till 5,5 km för att de var för halt uppe på toppen. Vilket vi var ganska tacksamma för. Den backen var inte att leka med. 17% lutning och de sista 200 m var det 26 %. Det var att man knappt kom upp för. Det tog ungefär 20 min. Efter det cyklade vi tillbaka till hotellet och käkade lunch och laddade upp för ett nytt träningspass. Solen försvann som vi hade på morgonen och det började bli mulet, vi åkte upp till St Peter och det var grymt häftiga serpentin backar. När vi skulle nerför var det värre. Det var så fruktansvärt kallt när man åkte nerför så det kändes som att man skulle få sköldskador. Det var första gången i mitt liv som jag sa att jag hatade att åka nerför och bara längtade att få åka upp för en backe igen. Bara för att bli varm. Efter det kalla passet gjorde sig alla i ordning och så hade vi en middag tillsammans med tyskarna och prisutdelning på kvällen.

image170 image171 image172

Måndagen vaknade vi med att det låg snö på marken och gjorde att landsvägsgruppen inte kunde göra. Många var ganska trötta och gnällde om att de vill ha en vilodag. Men det fick vi inte. Det blev en löp tur och sen åkte vi in till stan och shoppade en stund och det blev ganska lugnt på kvällen, jag fick en idé och började sminka lill Rasmus och sedan blev det andra Rasmus och Sebbe. Så där satt vi och skratta när dom lekte tjejer.

Tisdagen var det fortfarande lite snö på marken, men idag hindrade de oss inte från att köra vi körde två pass. Det började med regn och vi körde en rundbana några varv och tog det ganska lugnt, många var slitna och hade mycket ont i sina rumpor.

Onsdagen blev vår sista träningsdag och vi bestämde oss för att åka över till Frankrike, vi alla åkte tillsammans och det var ungefär 3 mil dit. Vädret blev bättre och bättre ju närmare vi kom och solen tittade fram en liten stund. När vi åkte över gränsen vände vi tillbaka och åkte hem igen. Vi var ganska genom blöda och många frös. Men alla var glada och det var en mycket bra stämning bland alla. När vi kom hem tog vi det lugnt några åkte ut igen men många var trötta. Vi spelade kort och hade kul. Bla så höll Lill Rasmus på och kasta ut godis till dom andra där nere och så skulle jag typ dra ner han där ifrån så han inte ramlade ut och så råkade vi ta sönder en kruka, men det var hans breda rumpa som gjorde att den gick sönder. En kom Viktor på att han skulle tejpa fast Sebbe i en stol så där satt han fast tejpad vi trappan och tejpad för munnen och satt där. Medens vi spelade kort. När Sebbe skulle ta sig loss så tog han i så hårt och ena benet på stolen gick sönder och vi alla låg på golvet av skratt och vi tänkte herre gud inte en till grej som går sönder.

Torsdagen gick jag, Ludde och Rasmus upp vid 7 för att vi skulle ta en löp pass innan frukost och innan vi skulle åka. Men vi var trötta så de blev en promenad upp för en av backarna. Jag tror nog att hotell personalen tyckte att det vara ganska skönt att vi åkte hem. Men samtidigt sa dem att de vill att vi ska komma tillbaka nästa år igen. Det var ingen som ville åka hem. Alla ville stanna kvar längre. Vi har haft det så kul och vi har en sån bra sammanhållning i gruppen. Tack för en underbar vecka Södertälje ck!